Taknemmelighed

Taknemmelighed

Hvor ofte tænker du over hvad du er taknemmelig for?

Går din dag ofte med at være opslugt af hverdagens gøremål? Tænker du ofte på det næste der skal ske, eller det der skete i går..
Så glemmer du måske at mærke hverdagens glæder!
– samtidig med at du måske bekymrer dig eller stresser dig selv ved at være i fortiden eller fremtiden? 

Der dannes forskellige hormoner i vores kroppe, alt efter hvad vi tænker og føler. Nogle påvirker os positivt, mens andre påvirker os negativt.   

Forskning har vist, at et af de hormoner 
der dannes i hjernen og i blodet, er oxytocin. 
Det dannes når du føler glæde, ved berøring og nærvær. 

Oxytocin påvirker din følelsesmæssige reaktion, og kan derved have positiv indflydelse på fx angst,
depression, vrede, stress, søvnløshed,
bekymring, overvægt mv.

 

 Oxytocin får dig til at føle taknemmelighed, tolerance, tillid, 

ro, velvære, glæde og varme.

Oxytocin påvirker også dit kredsløb, immunforsvar og 
optag af næringstoffer. Desuden kan det påvirke smerter positivt.
 Der skabes derved en en meget positiv cirkel! 

Oxytocin giver dig følelsen at være elsket, og det forøger dine evner til at elske dig selv og andre, og påvirker mange andre positive følelser. 
Rester af oxytocin bliver i din krop længe efter det er dannet. 

Så det er faktisk en rigtig god idé, at indføre vaner der hjælper din krop til at producere oxytocin.

Her er nogle bud på hvad du kan gøre:

  • 8 knus om dagen (anbefalert af Paul Zak, neuroøkonom)
  • gør ting der gør dig glad
  • grin så ofte du kan, selv et uægte grin virker! 
  • mød dine venner og føl nærvær og samhørighed
  • give til andre – det giver dig øget oxytocin i kroppen
  • du kan lave en taknemmelighedsdagbog. 
    Hver aften inden du går i seng, skriver du 3 ting du føler dig taknemmelig over.

Du kan også vælge at få hjælp til at gøre noget nu, for at komme derhen, hvor du kommer af med de tanker og det du har med dig i bagagen, der har forhindret dig i at føle dig glad eller udfolde dig, som du kunne ønske dig.

 

Kontakt mig på tlf: 61654102 eller email: coach@susanfriis.dk

eller find mig på min Facebook side:                  https://www.facebook.com/susanfriiscoaching/